PORADNIK DLA GITARZYSTÓW

Nauka gry na gitarze – Koło kwintowe

Koło kwintowe to takie magiczne narzędzie muzyczne 🙂 Kazdy kolejny dźwięk na kole oddalony jest od poprzedniego o kwintę czystą, czyli mamy kolejno C G D A E B/Cb F#/Gb C#/Db Ab Eb Bb F C  Jezeli bedziemy czytac dzwieki „do tylu” to polecimy kwartami 🙂 przykladowo G-D to kwinta, D-G to kwarta… wiec mamy kolo kwintowe zgodnie z ruchem wskazowek zegara, a w strone przeciwna do ruchu wskazowek mamy koło kwartowe

Najcenniejszym zastosowaniem kola kwintowego jest zapoznanie sie z tonacjami 🙂 kazda kolejna tonacja (zaczynajac od C) ma o jeden „#” więcej, a kazda tonacja „w tył” od C (czyli o kwarte) ma o jeden „b” 🙂 Przykład:

C D E F G A B C – zero znaków
G A B C D E F# G – jeden #
D E F# G A B C# – dwa #

w druga strone 🙂
C D E F G A B C – zero znakow
F G A Bb C D E F – jeden b
Bb C D Eb F G A Bb – dwa b 🙂

najlepiej to ilustruje:
http://img527.imageshack.us/img527/3478/circle2ye9.jpg

Troche tez o kole pisalem w swoich tekstach 🙂

EDIT:

Praktycznie mozna jeszcze wykorzystać do grania na gitarze bluesa w roznych tonacjach 😉 jezeli przykladowo nie znamy wszystkich tonacji „na blache” to wiemy, ze w bluesie uzywa sie akordow I IV V … wiec wybieramy tonike… przykladowo G 🙂 akord przed nim to IV a za nim to V, wiec juz wiemy, ze podstawa bluesa w G beda akordy G7 C7 D7 🙂

autor wilq
================================================================================================

Koło kwintowe to super sprawa. Zacznę od tego, że je tu wkleję, bo to fajna grafika:

Obrazek

O teorii i znakach już wilq napisał, ale ja to trochę uzupełnię. Zacznijmy od tego, jak rozumieć znaki przykluczowe, bo to, przypuszczam, kuleje u czytelników forum. Polecam zapoznanie się z tymi linkami:
http://guitarzone.org/ricci/lessons/html/id24.html
http://guitarzone.org/ricci/lessons/html/id25.html

Pomijam umiejętność czytania nut, bo to podstawa (niekoniecznie trzeba umieć grać z nut a vista, ale warto chociaż kumać ten zapis).

Muzyka neoklasyczna to próba ogłupienia słuchacza; wmówienia mu, że to, co słyszy, to muzyka klasyczna. Generalnie jest ona dość prosta w tworzeniu. Opiera się ona na progresjach akordów.
Typowe progresje to:
V-i w gamach mollowej harmonicznej i eolskiej (mollowej naturalnej),
iv V IV III w skali durowej,
i (b)VII VI V w mollowej naturalnej.

Używa się też przejść po kole kwartowym (o czym pisał wilq).

Inna rzecz to przejścia między centrami tonalnymi gam wg schematu: mollowa naturalna – mollowa harmoniczna, lub frygijska – frygijska dominantowa. Rzadziej stosuje się przejście z gamy durowej na mollową melodyczną lub z doryckiej na mollową melodyczną.
Osiąga się to glównie przez zmianę akordu v na V, a w wypadku skali frygijskiej przechodzącą w kierunku frygijskiej dominantowej przez zmianę vii na VII. Przy zmianie durowej na mollową najzwyczajniej obniża się tercję.

To, czego użyłem wyżej, to zapis rzymski akordów na stopniach gamy.
Dla gamy C-dur na przykład akord C-dur oznaczymy jako I (duże „jeden”), a G-dur jako „V” (duże „pięć”). A-moll z kolei będzie w tym przykładzie małą szóstką (vi). To, co zapisuje się po symbolu rzymskim to po prostu rodzaj akordu. Jeślibyśmy wymyślili, że napiszemy vi7, to dla gamy C-dur oznaczałoby to Am7.

Wszystkie takie zależności opierają się na tym, że akord, którego podstawa oddalona jest o kwintę od podstawy akordu z pierwszego stopnia skali (np. G-dur dla gamy C-dur), jest w tej gamie dominantą, a jak wiadomo jest to bardzo aktywny muzycznie składnik.

Na końcu opiszę, jak można wykorzystać koło kwintowe do ogrania fajnej, popularnej, jazzowej progresji II-V-I, a konkretniej IIm7, V7, Imaj7 w durowej gamie i IIø, V7, Im w mollowej harmonicznej.

Zobaczmy.
Wypiszmy sobie te progresje po kolei od C, wg koła kwintowego (najpierw durowe):
1. Dm7 – G7 – Cmaj7
2. Am7 – D7 – Gmaj7
3. Em7 – A7 – Dmaj7
4. Hm7 – E7 – Amaj7
5. F#m7 – H7 – Emaj7
6. C#m7 – F#7 – Hmaj7
7a. G#m7 – C#7 – F#maj7, to samo co:
7b. Abm7 – Db7 – Gbmaj7
8. Ebm7 – Ab7 – Dbmaj7
9. Bm7 – Eb7 – Abmaj7
10. Fm7 – B7 – Ebmaj7
11. Cm7 – F7 – Bmaj7
12. Gm7 – C7 – Fmaj7

A teraz progresje mollowe (dopiszmy sobie jeszcze septymkę do pierwszego stopnia):
1. Dø – G7 – Cm7
2. Aø – D7 – Gm7
3. Eø – A7 – Dm7
4. Hø – E7 – Am7
5. F#ø – H7 – Em7
6. C#ø – F#7 – Hm7
7a. G#ø – C#7 – F#m7
7b. Abø – Db7 – Gbm7
8. Ebø – Ab7 – Dbm7
9. Bø – Eb7 – Abm7
10. Fø – B7 – Ebm7
11. Cø – F7 – Bm7
12. Gø – C7 – Fm7

Widać związek np. 3 pozycji drugiej listy z 1szą pozycją pierwszej listy (wspólny akord Dm7)?

No to ograjmy!
Gramy tak (każdy akord po takcie) – Eø – A7 – Dm7 – Dm7 – G7 – Cmaj7, przechodząc z gamy D-moll na C-dur. Żeby zapętlić nasze ćwiczenie, musimy jeszcze przejść z Cmaj7 na Hø. (Patrz – lista wyżej) Jak? Normalnie :-) Oczywiście, będzie pewne wrażenie dysonansu, ale minimalne, w jazzie dopuszczalne, poza tym od razu niwelowane w następnym takcie rozpoczynającą się progresją w innej tonacji. Nie chciałbym tu wprowadzać akordów przejściowych (choć można), bo nie chcę zaciemniać ćwiczenia :-)
Czyli po naszym Cmaj7 gramy dalej: Hø – E7 – Am7 – Am7 – D7 – Gmaj7. Potem znowu przechodzimy dalej – F#ø – H7 – Em7 – Em7 – A7 – Dmaj7. I tak dalej. Kumacie?

Oto midik. Nie przez wszystkie tonacje, bo mi się nie chciało pisać, ale od Eø do Dmaj7, tak jak napisałem wyżej:
251.mid
251.gp4
To są same akordy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by je czymś ubarwić, coś dodać, wzbogacić…

Jak czegoś nie kumacie, to piszcie :-)

autor vbman

Comments are closed.

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? polityka prywatnosci

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close